torsdag 13 december 2007

Som man sår får man skörda....Ja man fattar!

Pratade med min kära kamrat Torgnysdotter på
telefonen. Mitt i en vild diskussion om ekobrottslingar
börjar Torgnysdotter garva. -Du sa dorving.
Herregud va kom de i från har inte använt det uttrycket sen sundsvall brann.
Dorving. Är det bara i uppland man säger (sa)så?

Apropå roliga sägningar.

Min favvo är "Nu har du skitit i det blå skåpet för sista gången."
den tllsägningen vill man inte ha. -Åh nej jag får inte skita i
det blå skåpet längre.(Snyftar man till sina kamrater.)

Vad va det blå skåpet?
Och varför fick man en gång i tiden skita där?
Vad det en ynnest, eller fick alla skita där?
Detta mina vänner är sånt som jag funderar på på dagarna.
Ha en rofylld Lucia!

Grattis på födelsedagen Torgnysdotter

9 kommentarer:

michanek sa...

Ha ha, dorving. Berätta, vad betyder det? Trots uppväxt i uppland ingen aning. Måste komma från slätten.
Som något mer urbant bildad kan jag upplysa om att det blå skåpet finns med i Hemsöborna.
Den som sket där, hade gjort bort sig för alltid. Men minns inte varför man skulle sätta sig just där och klämma.
Ha en ljus dag!

michanek sa...

Äh... även solen har fläckar. Jag har spritt falsk information. Kollade på nätet och upptäckte något överraskad att det var Loffe Carlsson som först använde uttrycket i filmen Göta kanal från 1981.
Förlåt Strindberg.

Go:ran sa...

jag hörde ngt förra veckan om var det blå skåpet kom ifrån och jag tror det fanns i ngn bok som var på en annan nivå än en skrattande-Loffe. men jag har glömt författaren.
Det blå skåpet står nog för ngt speciellt , men att skita i det kan mycket väl vara en replik av Loffe

michanek sa...

I det blå skåpet hade man sitt finaste linne förr i tiden. Därför var det olämpligt att skita där.

my sa...

- Har du alla flingor i paketet?
:-)
Mamma säger också dorving. Hon förklarar det så här: "på riktigt tokig dåre". Mamma är från Eskilstuna.
Blått är flott!

TORGNYSDOTTER sa...

Är det bara jag som reagaerar på att "när sundsvall brann" låter som något äldre personer sägaer i samband med dorving!?
Jag tror min mormor använde båda uttrycken, vilket får mig att misstänka att uttrycken kommer från, just, sundsvall. Som Udda. Och mormor.
Jag ska gå till botten med det här så fort jag fyllt år klart.

li.te sa...

Kommer ihåg att min "blåborliga" mormor och morfar hade 2 små skåp eller hurtsar snarare där det fanns plats för att ställa pottan. Nu hade dessa redan tjänat ut för mina släktingar hade Wc då jag var palt. Men en fin porslins potta fanns för prydnad i vardera en av dessa små hurtsar.Äcklad gläntade jag ändå på dörrarna ibland för att se om någon "skitit i skåpet" det hade dock ingen någonsin gjort. Liza

Colette van Luik sa...

Nu tänker jag länka till din skojiga blogg, bästa frk Persson!

Udda Persson sa...

Man tackar för alla kloka förslag.Jag kommer att meddela vinnaren vid senare tillfälle. Vläkommen hem Albatrossen.